MECHATRONIKA

POZIOM STUDIÓW: pierwszego stopnia

PROFIL KSZTAŁCENIA: profil ogólnoakademicki

FORMA STUDIÓW: stacjonarne

LICZBA SEMESTRÓW: 7

TYTUŁ ZAWODOWY: inżynier

JĘZYK KSZTAŁCENIA: polski

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Pola wyboru

MECHATRONIKA – opis kierunku

1. Kierunek Mechatronika należy do dziedziny: nauki inżynieryjno-techniczne, dyscypliny: inżynieria mechaniczna (wiodąca), automatyka, elektronika i elektrotechnika

2. Kierunek jest realizowany w ramach Zakładu Mechatroniki, który wchodzi w skład Instytutu Mechatroniki we współpracy ze Studium Ogólnouczelnianym.

3. Kierunek Mechatronika realizowany jest w ramach studiów I stopnia – stacjonarnych.

4. Studia trwają 3 i pół roku, 7 semestrów. W celu uzyskania tytułu zawodowego inżyniera student powinien zdobyć co najmniej 210 punktów ECTS (minimum po 30 punktów ECTS w każdym semestrze).

5. Efekty uczenia się. W procesie definiowania efektów uczenia się oraz w procesie przygotowania programu studiów uwzględniono opinie interesariuszy (głównie: pracodawców) jak również doświadczenia i wzorce międzynarodowe np. wnioski z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku; monitoring karier zawodowych absolwentów. Opinie interesariuszy zostały zebrane w drodze wielu rozmów przeprowadzonych przez pracowników Wojskowych Zakładów Uzbrojenia SA w Grudziądzu (znających wymagania stawiane przez rynek pracy oraz proces kształcenia) na spotkaniach z interesariuszami zewnętrznymi – pracodawcami. Interesariusze zewnętrzni potwierdzili wielokrotnie konieczność funkcjonowania efektów kierunkowych. Obszernie wypowiadali się także, co do zakresu, potrzeby i efektywności praktyk zawodowych. Potwierdzono zgodność efektów uczenia się z potrzebami rynku. Aktualny program dla cyklu kształcenia 2023/2024 – 2026/2027, będzie podlegał cyklicznym modyfikacjom wynikającym ze zmian uwarunkowanych:

a) stanowiskiem i wnioskami interesariuszy zewnętrznych,

b) stanowiskiem i propozycjami studentów kierunku mechatronika,

c) propozycjami nauczycieli Zakładu Mechatroniki.

6. Odniesienie do misji i strategii Uczelni Realizacja kierunku Mechatronika wpisuje się w misję tworzonej Uczelni i strategię jej rozwoju. Na kierunku Mechatronika kształcenie będzie realizowane według nowoczesnych standardów edukacyjnych przy udziale doświadczonych fachowców (teoretyków i praktyków) w celu kształtowania nowoczesnego człowieka otwartego na nowe doświadczenia techniczne, mobilnego na rynku pracy, kreatywnego i skutecznego w realizacji aspiracji intelektualnych i zawodowych. Program studiów dużą wagę przywiązuje do opinii i uwag przedstawicieli pracodawców z regionu (interesariuszy zewnętrznych), którzy również zobowiązują się do pomocy w realizacji programu studiów chociażby poprzez ofertę realizacji laboratoriów i praktyk w ich instytucjach. Kierunek Mechatronika przygotowuje także młodego człowieka do aktywnego i świadomego uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim.

7. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się będą opracowane w ramach tworzonego uczelnianego system zarządzania jakością kształcenia obejmującego następujące obszary:

– konstrukcję programów studiów, w tym koncepcję, cele kształcenia i efekty uczenia się,

– realizację programów studiów, w tym harmonizację: treści programowych, harmonogramu realizacji programów studiów, form i organizacji zajęć, metod kształcenia, praktyk zawodowych, a także organizacji procesu nauczania i uczenia się,

– przyjęć na studia, weryfikacji osiąganych przez studentów efektów uczenia się, zaliczania poszczególnych semestrów i lat oraz dyplomowania,

– kompetencji, doświadczenia, kwalifikacji i liczebności kadry prowadzącej kształcenie oraz rozwój i doskonalenie kadry,

– infrastruktury i zasobów edukacyjnych wykorzystywanych w realizacji programu studiów oraz ich doskonalenia,

– współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu programu studiów oraz jej wpływ na rozwój kierunku,

– warunków i sposobów podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia,

– wsparcia studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym,

– publicznego dostępu do informacji o programach studiów, warunkach ich realizacji oraz osiąganych rezultatach;

– politykę jakości, projektowanie, zatwierdzanie, monitorowanie, przegląd i doskonalenie programu studiów.

8. Sylwetka absolwenta kierunku Mechatronika. Absolwent tego kierunku posiada umiejętności posługiwania się:

a) wiedzą ogólną z podstaw: technik informatycznych, bhp, prawa, ochrony własności intelektualnych;

b) wiedzą podstawową stanowiącą bazę dla nauk technicznych z: matematyki, fizyki, mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów;

c) wiedzą kierunkową z: automatyki i robotyki, elektrotechniki i elektroniki, grafiki inżynierskiej, nauki o materiałach, podstaw konstrukcji maszyn, metrologii i systemów pomiarowych, podstaw napędów oraz technik wytwarzania.

Absolwent kierunku posiada podstawową wiedzę z zakresu mechaniki, elektrotechniki i elektroniki, automatyki i robotyki, teorii sterowania, programowania obiektowego, podstaw energetyki i napędów. Zna zasady rysunku technicznego oraz projektowania inżynierskiego z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Posiada umiejętności integracji wiedzy przy projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji produktów w ich otoczeniu.

Absolwent jest przygotowany do uczestniczenia w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z: projektowaniem, wytwarzaniem, eksploatacją, serwisowaniem układów mechatronicznych oraz maszyn i urządzeń, w których one występują.

Absolwent kierunku Mechatronika posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony własności intelektualnej oraz poszanowania różnorodności poglądów i kultur z zachowaniem zasad etycznych. Jest przygotowany do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych dowolnej branży, w szczególności charakteryzujących się wysokim stopniem automatyzacji procesów produkcyjnych, przy organizacji i nadzorze procesów produkcyjnych m.in. w: przemyśle wytwarzającym układy mechatroniczne, elektromaszynowym, motoryzacyjnym, sprzętu gospodarstwa domowego, obrabiarkowym; przemyśle oraz innych placówkach eksploatujących i serwisujących układy mechatroniczne oraz maszyny i urządzenia, w których są one zastosowane. Absolwent kierunku ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – mechatronika, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Absolwent kierunku Mechatronika ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania i jest przygotowany do samodzielnego, ustawicznego doskonalenia i podnoszenia kompetencji 4 zawodowych, osobistych oraz społecznych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Realizując jedną z dwóch specjalności posiada dodatkową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne:

1) Automatyka i sterowanie maszyn – specjalność przygotowuje specjalistów, którzy będą posiadali wiedzę oraz umiejętności z zakresu projektowania, konstruowania i badań systemów sterowania, kreowania zachowań inteligentnych oraz zarządzania procesami produkcji, automatyzacji i robotyzacji. Studenci tej specjalności zostaną zapoznani z podstawami robotyki, programowaniem robotów, algorytmami sterowania, programowaniem mikrokontrolerów i sterowników swobodnie programowalnych oraz komputerów przemysłowych, budową układów sensorycznych i napędowych. Wykształcenie takich kwalifikacji będzie możliwe dzięki poznaniu metod programowania układów i urządzeń mechatronicznych, modelowania i symulacji komputerowej, programowania regulatorów wielofunkcyjnych.

2) Mechatronika stosowana – specjalność ukierunkowana jest na przekazywanie wiedzy i umiejętności z zakresu: projektowania, eksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń mechatronicznych stosowanych w przemyśle. Wprowadzone są przedmioty, w których student zdobywa wiedzę i umiejętności dotyczące z jednej strony samych procesów, a z drugiej, metod sterowania tymi procesami, zarówno w sensie logicznym jak i wykonawczym, od idei programowania poprzez elektronikę i mechaniczne elementy wykonawcze. Zna podstawowe języki programowania i rozwijane są praktycznie umiejętności w tym zakresie. Uzyskają wiedzę związaną z nowoczesnymi metodami pomiaru wielkości mechanicznych i elektrycznych, którą następnie wykorzystają do opisu działania urządzenia mechatronicznego. Opracowane metody opisu zostaną wykorzystane do symulacji działania oraz projektowania. Poznają metody komputerowego wspomagania prac inżynierskich, od obrabiarek sterowanych numerycznie do symulacji układów mechanicznych, elektronicznych i wizualizacji zjawisk zachodzących w urządzeniach mechatronicznych.

9. Absolwent kierunku Mechatronika uzyskuje poziom biegłości językowej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

10. Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia i studentów: a) studia stacjonarne – 137 punktów ECTS.

11. Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych wynosi 6 punktów ECTS.

12. Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym: 152 punktów ECTS, co stanowi 72,5% wszystkich punktów ECTS.

13. Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach przedmiotów podlegających wyborowi – 82 punkty ECTS, co stanowi 39% łącznej liczby punktów ECTS.

14. Procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdej z dyscyplin naukowych w łącznej liczbie punktów ECTS:

Dyscyplina wiodąca: Inżynieria mechaniczna 57%

– Dyscyplina: Automatyka, elektronika i elektrotechnika – 43%

15. Opis metod kształcenia

Na kierunku Mechatronika stosowane są różnorodne metody kształcenia w formie tradycyjnej: wykłady (informacyjne, z elementami konwersatorium, z prezentacjami multimedialnymi), laboratoria, zajęcia projektowe (ze szczególnym uwzględnieniem przydatności projektowanych urządzeń), zajęcia ćwiczeniowe (ze szczególnym naciskiem na rozwiązywanie zadań), seminaria dyplomowe, warsztaty.

16. Prace dyplomowe. W zakresie wymagań, jakie stawiane są pracom dyplomowym, będzie się stosowało postanowienia odpowiednich regulacji dotyczących zarządzania jakością kształcenia.

17. Informacja o praktykach

Praktyki zawodowe – ich celem jest umożliwienie wykorzystania przez studentów nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w praktyce odbywanej w zakładzie o profilu produkcyjnym, w którym istnieje możliwość zrealizowania efektów uczenia się. Celem jest również wykształcenie u studentów umiejętności rozwiązywania problemów praktycznych. Ta forma kształcenia jest niezwykle istotna na kierunku Mechatronika realizującym profil praktyczny w PUZ Grudziądz. Celem jest maksymalizowanie korzyści, płynących z praktyk, dla studentów. Dla cyklu kształcenia 2023/2024 – 2026/2027 przewiduje się praktyki realizowane w trzech etapach:

1) 300 godzin dydaktycznych praktyki zawodowej przypisanych do IV semestru (12 punktów ECTS),

2) 300 godzin dydaktycznych praktyki zawodowej specjalizacyjnej przypisanych do VI semestru (12 punktów ECTS),

3) 400 godzin dydaktycznych praktyki zawodowej specjalizacyjnej przypisanych do VII semestru (16 punktów ECTS).

Całkowita liczba godzin praktyk przewidzianych w programie studiów wynosi 1000 godzin dydaktycznych, co daje 125 dni. Zakładając średnio 20 dni roboczych w miesiącu, czas trwania praktyk wyniesie 6 miesięcy. Zaliczenie praktyk będzie się odbywało się po uprzednim przedłożeniu dzienniczka praktyk z pozytywną oceną opiekuna, wyznaczonego przez zakład, w którym student odbył praktykę.

18. W roku akademickim 2023/2024 na kierunku Mechatronika planowane jest przyjęcie 50 studentów studiów stacjonarnych.

19. Kierunek Mechatronika jest realizowany w PUZ w ramach profilu praktycznego.

20. Zajęcia związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, przewidziane w programie studiów są prowadzone w warunkach właściwych dla danego zakresu działalności zawodowej i w sposób umożliwiający bezpośrednie wykonywanie określonych czynności praktycznych przez studentów.

Scroll to Top